Aby skorzystać z pomocy technicznej zostań zweryfikowanym użytkownikiem LaunchGlobal

Przejdź na stronę „formularz weryfikacyjny”, poznaj jakie benefity płyną z bycia zweryfikowanym użytkownikiem.

Chip tuning DPF, EGR, IMMO, TVA, HOT, Crash DATA itp.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Chip tuning to elektroniczna metoda podkręcania mocy samochodu. Sprawia, że jazda staje się przyjemniejsza i zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Będziesz mógł na nowo odkryć, jak szybki, bezpieczny i oszczędny jest Twój samochód. Wykorzystanie rezerw producenta jest tym, co pociąga za sobą podkręcanie chipów. Wielkość tych rezerw jest największa w pojazdach z turbosprężarką, choć występują one również w pojazdach bez turbiny.

W Internecie toczy się kilka rozmów na temat zalet i wad strojenia chipów. Należy zauważyć, że krytycy tuningu silników często mieli do czynienia z amatorskim tuningiem, fałszywym „chip tuningiem z Allegro” i niepochlebnymi ocenami. Profesjonalny chip tuning na hamowni, który został wykonany indywidualnie do konkretnego samochodu, połączony z wstępną diagnostyką nie niesie za sobą żadnego zagrożenia. Nie ma przeciwwskazań, jeżeli ustawione osiągi nie są dopasowane do stanu technicznego samochodu. 

Możesz śmiało odzyskać moc, której „żałowali” twórcy, jeśli dbasz o swój samochód, pamiętasz o wymianie oleju, filtrów i zużywających się podzespołów oraz używasz paliwa z określonych stacji. Zużywasz mniej paliwa, płynniej przyspieszasz i łatwiej wyprzedzasz.

Jednostka sterująca silnika to element występujący w pojazdach benzynowych (ECU). Praca silnika we wszystkich warunkach prędkości i obciążenia jest kontrolowana przez komputer. W każdych okolicznościach ECU jest w stanie kontrolować paliwo i kąt zapłonu/wtrysku. Parametry wpisane do ECU mają na celu zwiększenie trwałości samochodu, niekoniecznie tak, aby silnik wytwarzał jak najwięcej mocy i momentu obrotowego oraz zużywał jak najmniej paliwa. Dlaczego? Niektórzy ludzie nie dbają o swoje samochody. Aby zapobiec awariom spowodowanym niewłaściwą obsługą, fabryka celowo zmniejsza osiągi silnika. Silnik czasami pracuje przez długi czas pomimo uszkodzenia elementów sterujących. Czasami jest zasilany paliwem niskiej jakości, a części eksploatacyjne nie są wymieniane na czas. Samochód musi wykazywać niskie spalanie podczas badań homologacyjnych, ale ponieważ normy określają prędkości, dla których jest to wymagane (90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i zużycie paliwa właśnie przy tych prędkościach na czwartym i piątym biegu, skutkujące sztucznymi „dziurami w gazie”. Auto traci sporo na elastyczności, ale surowe ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu zmniejszenie zużycia paliwa w „cyklu miejskim”. Większość samochodów sprzedawanych w Niemczech ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynek japoński czy amerykański, nawet przy takim samym momencie obrotowym. Wynika to z faktu, że opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika. Producenci samochodów mogą zarabiać pieniądze, najpierw homologując swój najmocniejszy silnik, po czym odmiany o niższej mocy nie muszą być indywidualnie homologowane, o ile spełniają kryteria emisji. Obniża to koszt tworzenia różnych silników, jednocześnie dając szansę na ulepszenie słabszych.

Chipy to zmiany w oprogramowaniu sterującym silnika, znajdujące się w jednostce sterującej silnika, używane w „dostrajaniu” (komputer, ECU). „Chipy” odnoszą się do układów scalonych w języku elektroniki. Zewnętrzna pamięć programu jest najczęściej modyfikowana w komputerach obsługujących silnik i zwykle jest przechowywana w układzie scalonym zwanym pamięcią flash lub eeprom. Sporadycznie przerabia się zawartość pamięci mikrokontrolera. 

Ogólnie rzecz biorąc, koncepcja strojenia chipów nie jest kluczowa dla wyniku; raczej ulepszenie programu i dogłębna modyfikacja mają większe znaczenie niż to, jak zostanie zainstalowany w ECU. W nowszych pojazdach chipowanie odbywa się poprzez wgranie programu do sterownika za pomocą interfejsów poprzez gniazdo diagnostyczne (OBD i CANBUS), za pomocą programatora poprzez port BDM lub – w starszych pojazdach – poprzez wylutowanie i przeprogramowanie pamięci eprom lub chipy flashowe. Niezależnie od podejścia, pożądanym rezultatem jest wzrost mocy i momentu obrotowego. Umiejętność przebudowy map sterowników jest jedną z tych umiejętności, które zwykle wymagają nauki i doświadczenia. Tunerem można zostać, ponieważ prowadzimy również instruktaż chip tuningu (szkolenie tunera).

Ze względu na efekty dostrajania chipy można podzielić na dwie podstawowe kategorie:

  • Chipy do silników wolnossących, czyli tych bez sprężarki powietrza, spowodują wzrost mocy i momentu obrotowego o około 5–10% oraz znaczne zmniejszenie zużycia paliwa.
  • Chipy do silników z turbinami lub innymi kompresorami powietrza, przyrosty mierzone na hamowni to około 20-25% mocy więcej.